Kammerkonsert med Pärt, Bruch og Beethoven


Vi ønsker velkommen til den årvisse kammerkonserten i Røbekk på tirsdag 29. mars kl 19:30. I år får vi møte en trio bestående av Uldis Plepis på klarinett, Agnese Rugevica på cello og Tone Synnøve Øygard Steinkopf på klaver. 

Bill: 200 / 150 (barn opp til 20 år gratis)

 

Program:

Arvo Pärt      Mozart-Adagio for klarinett, cello og klaver (1992,2017)
Max Bruch.          Åtte stykker op.83
                            2.Allegro con moto
                            3.Andante con moto
                            5. Rumensk melodi
                            7.Allegro vivace

Ludvig van Beethoven  Trio for klarinett ,cello og klaver op.11 Nr.4
                            Allegro con brio
                            Adagio
                            Tema: Pria ch’io l’impegnò con variazioni 


Arvo Pär t(1935) er en estisk komponist, særlig kjent for sin såkalte tintinnabulimusikk.
Han knyttes ofte opp mot samtidsmusikalske strømninger som ny-enkelhet og hellig minimalisme.
Mozart-Adagio er basert på 2.sats fra Piano sonaten i F dur, KV280. og er dedikert til minne om Oleg Kagan (1946-1990) som var en av de ledende russiske fiolinister.


Max Bruch (1838-1920) komponisten av den feirede Fiolinkonsert i g moll, The Scottish Fantasia og Kol Nidrei variations for cello, tilhørte generasjonen av romantikere, selv med nye musikalske anstrengelser som beveget seg i verden rundt ham.
Åtte stykker op.83. tilhører helt og holdent verdenen til Schumann og Brahms og ble opprinnelig skrevet for klarinett, bratsj og klaver.
Disse åtte stykker var første gang oppført i Köln og Hamburg med Bruchs sønn Max Felix som spilte klarinett.
Wilhelm Altmann, den berømte kammermusikkautoriteten, skrev at Bruchs kammerverk «utmerker seg ved skønnhet i tone og musikalsk arkitektur» -Elsa Ludevig-Verdehr


Beethoven´s to klarinettrioer ble komponert i løpet av knappe to år, nemlig op.11. under første del av 1798. og septetten op.20 (hvorfra trioen op.38. skulle utgå) i slutten av 1799/begynnelsen av 1800. Beethoven begynte imidlertid ikke å utarbeide den faktiske trio-versjonen før i 1802/1803.

Agnese Rugevica kommer fra Latvia og studerte ved Latviske Musikkakademiet .
Hun har i mange år vært solo cellist i Det Latviske Nasjonale symfoniorkester.
Siden 2001 er hun ansatt som cellist i Bergen Filharmoniske orkester.
Agnese er en ivrig kammermusiker og har opptrådt som solist med bl.a. Latviske kammerorkester, Latviske Nasjonale symfoniorkester og Bergen Filharmoniske orkester i flere festivaler i Europa.
Hun er medlem i BIT 20 ensemble.
 
Uldis Plepis er født i Riga, og fikk sin utdannelse fra Jaz.Vitols Musikkakademiet som klarinettist. Etter avlagt eksamen ble han ansatt som lektor i kammermusikk og klarinett.
1984-2002 var Uldis ansatt som klarinettist og bassklarnestist i det Latviske Nasjonale symfoniorkester. 
Etter Uldis flyttet til Norge, har han jobbet som lærer i Vaksdal kulturskole og er dirigent i Arne Musikforening,
Uldis har vært vikar i Bergen Filharmoniske orkester og Sjøforsvarets musikkorps, er aktiv medlem i B3 ensemble og soloklarnetist Opera Bergen.

Tone Synnøve Øygard Steinkopf er født i Bergen. Ho tok til å spele orgel seks år gamal med Johan Moen som lærar. Sidan fekk ho innføring i piano av Jon Ivar Bøe. Ho har studert hjå klaverpedagogane Jiri Hlinka og Knut Albrigt Andersen. Ho har spelt både solo og i klavertrio, og har drive mykje med akkompagnement og samspel. I dag er ho tilsett i Molde domkirke med ansvar for korarbeidet.

Tilbake